Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

27 March, 2009

ISLAM: DEEN wa DAULAH (1)


Islam sebagai agama yang syamil (lengkap) tidak pernah memisahkan di antara agama dan daulah ataupun kerajaan, kerana ajaran Islam meliputi semua perkara dari sekecil-kecil hal seperti adab masuk tandas hingga sebesar-besar perkara seperti urusan pentadbiran negara. Islam adalah landasan kehidupan manusia. Oleh yang demikian, seorang pemimpin tertinggi dalam negara Islam bertanggungjawab terhadap semua urusan agama dan dunia sebagai wakil pengganti Rasulullah SAW yang telah menjadi Presiden Daulah Islamiyah pertama di dunia yang berpusat di Al-Madinah Al-Munawwarah. Oleh sebab itu, pemerintah Islam dinamakan Al-Imam atau Al-Khalifah.

Apa yang menjadi pertikaian sekarang ini adalah terdapatnya fahaman yang cuba mengasingkan hal-hal agama dan pengurusan negara yang turut dikaitkan dengan politik. Bagi pendokong pendapat ini; agama suku – politik suku. Mereka hanya membicarakan Islam ini berputar dalam beberapa tema sahaja seperti ibadat, munakahat, dan sedikit daripada bab mu’amalat. Lebih menarik lagi, apabila mereka juga mempunyai hujjah bersumberkan Al-Quran dan Al-Hadith yang menyatakan bahawa Islam itu hanyalah agama sahaja. Ini adalah kerana penyusunan sistem politik dalam masyarakat diambil daripada pemikiran manusia dan pengalaman mereka sahaja serta bukannya daripada syariat Islam yang dikatakan tidak pernah memberikan sebarang kenyataan berkenaan hal ini.

Mereka yang mempelopori pendapat ini mengatakan bahawa Nabi Muhammad SAW bukannya diutuskan untuk menjadi pemerintah dan membina kerajaan, sebaliknya terhad sebagai seorang nabi dan rasul kepada seluruh umat manusia. Idea begini telah lama mengakar ke otak pemikiran sebahagian besar masyarakat muslim di seluruh dunia dan tidak terkecuali di Malaysia.

Antara bukti atau dalil yang mereka petik daripada Al-Quran Al-Karim ialah:

ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن (النحل: 125)

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik”

وما أرسلناك إلا مبشرا ونذيرا (الفرقان: 56)

“Dan tidaklah Kami mengutusmu (wahai Muhammad) melainkan sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar)”

فذكر إنما أنت مذكر لست عليهم بمسيطر (الغاشية: 21-22)

“Oleh itu, berikanlah sahaja peringatan (wahai Muhammad, kepada umat manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang rasul pemberi ingatan; Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima ajaran Islam yang engkau sampaikan itu)”

Ayat-ayat lain yang menjadi sandaran mereka ialah: Surah Yunus: 99, Aali ‘Imran: 20, Al-Kahfi: 110, Hud: 12, Al-Ahzab: 40, As-Syura: 48, Qof: 45, An-Nahl: 35 dan Toha: 1-3.

Epistemologi daripada sunnah Nabi SAW pula:

1- Diriwayatkan ada seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW untuk bertanya tentang beberapa perkara. Tatkala berhadapan dengan Rasulullah SAW, badannya menggelatar ketakutan. Lalu Rasulullah SAW pun bersabda, “Bertenanglah kerana aku bukannya seorang raja apatah lagi penguasa yang bengis. Aku hanyalah anak seorang perempuan daripada bangsa Quraisy yang juga makan daging kering yang nipis di Makkah”

2- Nabi juga pernah bersabda, أنتم أعلم بأمور دنياكم “Kamu semua lebih tahu tentang urusan-urusan dunia kamu”

3- Ketika Malaikat Israfil memberikan pilihan kepada Nabi SAW samada ingin menjadi nabi yang memerintah ataupun nabi yang abdi. Maka nabi yang berperwatakan hamba menjadi pilihan baginda.

4- Sekiranya matlamat nabi untuk membina daulah, nescaya baginda akan melantik seseorang agar mengambil tempat sebagai pemerintah selepas ketiadaannya. Baginda tidak akan membiarkan urusan negara ini terkapai-kapai di tangan umat Islam.

Dalil ‘aqli @ logik akal:

Barangkali tidak mustahil untuk mengusahakan supaya seluruh penduduk dunia ini berpegang kepada agama yang satu. Akan tetapi, walaupun istilah dunia global dan tanpa sempadan seringkali didengari, namun untuk menjadikan mereka tunduk kepada sebuah kerajaan sahaja, ia adalah sesuatu yang di luar akal dan kemampuan manusia. Dalam bahasa lain, cita-cita untuk menegakkan Khilafah Islamiyah hanyalah suatu fatamorgana dan retorik sahaja. Padahal, Allah sengaja membiarkan manusia berselisihan. FirmanNya:

"ولو شاء ربك لجعل الناس أمة واحدة ولا يزالون مختلفين إلا من رحم ربك وكذلك خلقهم"

Dan kalaulah Tuhanmu (wahai Muhammad) menghendaki, tentulah Dia menjadikan umat manusia semuanya menurut agama yang satu. (tetapi Dia tidak berbuat demikian) dan kerana itulah mereka terus menerus berselisihan. Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam agama Allah); dan untuk (perselisihan dan rahmat) itulah Allah menjadikan manusia.” (Hud: 118-119)

oalan saya kepada khalayak pembaca, adakah anda menerima hujjah mereka?

Bersambung insya Allah....

2 comments:

al-Balingi said...

Salam ya ustaz,

*Artikel yang cukup baik buat semua yang mengaku Islam.

*Dunia akhir zaman ramai cerdik pandai yang sedaya upaya mengelak melaksanakan Islam dalam seluruh aspek kehidupan.

*Mereka mengguna seberapa banyak ayat al-Quran dan Hadis bagi mengukuhkan hujah.

*Yang nipis imannya seperti saya mampu tertewas.

*Usaha yang cukup baik ustaz, teruskan.

wassalam

p/s : mintak izinkan ambik gambo atas

al-Balingi said...

Salam 'alaik,

Kalu ustaz peka baru2 ni ada yang mencadangkan agar PMRAM diharamkan..whats your response?