Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

06 September, 2009

Doa Harian Ramdhan (2)


Doa Hari - 16

Yaa Allah! Berilah Aku Keampunan Untuk Hidup Sebagaimana Kehidupan
Orang-Orang Yang Baik. Dan Jauhkanlah Aku Dari Kehidupan Bersama
Orang-Orang Yang Jahat. Dan Naungilah Aku Dengan Rahmat-Mu Hingga
Sampai Kepada Alam Akhirat. Demi Ketuhanan-Mu Wahai Tuhan Seru
Sekalian Alam.

Doa Hari – 17

Yaa Allah! Tunjukkanlah Aku Kepada Amal Kebajikan Dan Penuhilah
Hajat Serta Cita-Cita Ku. Wahai Yang Maha Mengetahui Keperluan,
Tanpa Pengungkapan Permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui Segala
Yang Ada Didalam Hati Seluruh Isi Alam. Selawat Atas Mohammad Dan
Keluarganya Yang Suci.

Doa Hari – 18

Yaa Allah! Sedarkanlah Aku Akan Berkah-Berkah Yang Terdapat Di Saat
Saharnya. Dan Sinarilah Hatiku Dengan Terang Cahayanya Dan
Bimbinglah Aku Dan Seluruh Anggota Tubuhku Untuk Dapat Mengikuti
Ajaran-Ajarannya, Demi Cahaya-Mu Wahai Penerang Hati Para Arifin.

Doa Hari – 19

Yaa Allah! Penuhilah Bahagianku Dengan Berkah-Berkahnya, Dan
Mudahkanlah Jalanku Menuju Kebaikan-Kebaikannya. Janganlah Kau
Jauhkan Aku Dari Penerimaan Kebaikan- Kebaikannya, Wahai Pemberi
Petunjuk Kepada Kebenaran Yang Terang.


Doa Hari – 20

Yaa Allah! Bukakanlah Bagiku Pintu-Pintu Syurga Dan Tutupkanlah
Bagiku Pintu-Pintu Neraka, Dan Berikanlah Kemampuan Padaku Untuk
Membaca Ai-Quran Wahai Penurun Ketenangan Di Dalam Hati Orang-Orang
Mu'min.

Doa Hari – 21

Yaa Allah! Berilah Aku Petunjuk Menuju Kepada Keredhoan- Mu. Dan
Janganlah Engkau Beri Jalan Kepada Setan Untuk Menguasaiku.
Jadikanlah Syurga Bagiku Sebagai Tempat Tinggal Dan Peristirahatan,
Wahai Pemenuh Keperluan Orang- Orang Yang Meminta.

Doa Hari – 22

Yaa Allah! Bukakanlah Bagiku Pintu-Pintu Kurnia-Mu, Turunkan Untuk
ku Berkah-Berkah Mu. Berilah Kemampuan Untuk ku Kepada Penyebab-
Penyebab Keredhoan-Mu, Dan Tempatkanlah Aku Di Dalam Syurga-Mu Yang
Luas, Wahai Penjawab Doa Orang-Orang Yang Dalam Kesempitan.

Doa Hari – 23

Yaa Allah! Sucikanlah Aku Dari Dosa-Dosa, Dan Bersihkanlah Diriku
Dari Segala Aib. Tanamkanlah Ketaqwaan Di Dalam Hatiku, Wahai
Penghapus Kesalahan Orang-Orang Yang Berdosa.


Doa Hari – 24

Yaa Allah! Aku Memohon Kepada-Mu Hal-Hal Yang Mendatangkan Keredhoan-
Mu, Dan Aku Berlindung Dengan- Mu Dan Hal-Hal Yang Mendatangkan
Kemarahan-Mu, Dan Aku Memohon Kepada-Mu Kemampuan Untuk Mentaati-Mu
Serta Menghindari Kemaksiatan Terhadap-Mu, Wahai Pemberi Para
Peminta.

Doa Hari – 25

Yaa Allah! Jadikanlah Aku Orang-.Orang Yang Menyintai Auliya-Mu Dan
Memusuhi Musuh-Musuh Mu. Jadikanlah Aku Pengikut Sunnah-Sunnah
Penutup Nabi-Mu, Wahai Penjaga Hati Para Nabi.

Doa Hari – 26

Yaa Allah! Jadikanlah Usaha ku Sebagai Usaha Yang Di syukuri, Dan
Dosa-Dosa ku Di ampuni, Amal Perbuatan Ku Diterima, Dan Seluruh Aib
ku Di tutupi, Wahai Maha Pendengar Dari Semua Yang Mendengar.

Doa Hari – 27

Yaa Allah! Rizkikanlah Kepadaku Keutamaan Lailatul Qadr, Dan Ubahlah
Perkara-Perkara ku Yang Sulit Menjadi Mudah. Terimalah Permintaan
Maafku, Dan Hapuskanlah Dosa Dan Kesalahanku, Wahai Yang Maha
Penyayang Terhadap Hamba- HambaNya Yang Soleh.

Doa Hari – 28

Yaa Allah! Penuhkanlah Hidupku Dengan Amalan-Amalan Sunnah, Dan
Muliakanlah Aku Dengan Terkabulnya Semua Permintaan. Dekatkanlah
Perantaraanku Kepada-Mu Diantara Semua Perantara, Wahai Yang Tidak
Tersibukkan Oleh Permintaan Orang-Orang Yang Meminta.

Doa Hari – 29

Yaa Allah! Liputilah Aku Dengan Rahmat Dan Berikanlah Kepadaku
Taufiq Dan Penjagaan. Sucikanlah Hatiku Dan Noda-Noda Fitnah Wahai
Pengasih Terhadap Hamba- HambaNya Yang Mu'min.

Doa Hari – 30

Yaa Allah! Jadikanlah Puasa ku Disertai Dengan Syukur Dan Penerima
Di Atas Jalan Keredhoan-Mu Dan Keredhoan Rasul. Cabang-Cabangnya
Kukuh Dan Kuat Berkat Pokok-Pokoknya, Demi Kenabian Mohammad Dan
Keluarganya Yang Suci, Dan Segala Puji Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam





No comments: