Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

02 July, 2011

CARA MAYAT YAHUDI DIKEBUMIKAN

Kebanyakan orang-orang yahudi tidak menyimpan mayatnya berhari-hari seperti mayat-mayat agama kristian, Buddhist, hindu dan lain penganut agama kafir. Ada yang menyimpan mayatnya hanya sehari dan ada juga yang menyimpan mayatnya sampai 3 hari.

Kematian seorang yahudi merupakan "family affair" saja dan amat jarang diumumkan di suratkhabar untuk pengetahuan sahabat handai atau masyarakat sekelilingnya (kecuali kalau simati adalah seorang pembesar synagogue atau pembesar nagara.

Bila mayat akan dikebumikan, disiapkan sebuah lemari cermin yang berdiri, bukan sebuah peti mayat (coffin) sepert agama-agama lain. Mayat ini dibersihkan dan diberi pakaian yang bagus dan didandankan : rambutnya disikat rapi dan dibedakkan supaya wangi baunya. Mayat di- inject dengan ubat yang mengeraskan tubuhnya. Selepas itu mayat di-‘berdirikan’ di dalam lemari cermin itu dan diikat di beberapa bahagian tubuhnya supaya tubuh mayat dapat berdiri tegak dalam lemari cermin itu. Jadi, mayat yahudi tidak dibaringkan dalam coffin sepert mayat-mayat agama lain.

Di tanah perkuburan yahudi sudah digali sebuah lubang 4 persegi dengan lebar kira-kira dua kaki setengah (two and half feet square) dan dalamnya kira-kira enam kaki. (tidak seperti kubur Islam yang biasanya "rectangle" panjangnya 6 kaki, lebarnya sekitar 3 kaki dan dalamnya kira-kira enam kaki.) Ini kerana cermin lemari yang digunakan sebagai "peti mayat " itu akan ditanam berdiri tegak.

Waktu meng-kuburkan mayat biasanya pada waktu senja (kalau kita… kira-kira waktu maghrib) apabila matahari hampir akan terbenam –tidak begitu terang dan tidak terlalu gelap. Mayat dibawa ke tanah perkuburan dengan "special trailer" yang dapat mengangkut lemari mayat itu dengan keadaan "berdiri" (maksudnya tidak perlu "dibaringkan" ) walaupun dalam kereta mayat. Apabila lemari mayat tiba di tanah perkuburan, lemari itu di-transfer ke sebuah trolley (beroda dua) dengan keadaan lemari itu berdiri. (trolley ini sama seperti kita kadang-kadang melihat pekerja-pekerja pepsicola atau cocacola menolak trolley minuman dari lori masuk ke kedai) apabila tiba di lubang kubur, lemari itu dimasukkan ke dalam lubang "vertical" itu dengan menggunakan tali. Yang memasukkan mayat ke dalam lubang adalah anggota keluarga sahaja. Setelah lemari cermin itu dapat berdiri tegak dalam lubang, maka disendalkan tanah-tanah agar lemari itu tidak memiring ke mana-mana apabila lubang itu ditimbus dengan tanah. Kerja-kerja mengebumikan mayat ini semuanya dilakukan dlm keadaan cahaya samar-samar – tidak terang dan tidak begitu gelap. Biasanya tidak sampai satu jam, selesailah urusan pengebumian ini.

Yang mengikut menghantar mayat ke kuburan hanya anggota keluarga. Mereka yang tiada hubungan darah dengan simati tidak digalakkan ikut sama. Ini agar sikap "family affair" dalam urusan mayat dapat dipelihara. Jadi dalam upacara pengebumian mayat yahudi, tidak banyak yang ikut ke cemetery. Biasanya tak lebih daripada 10 orang, dan tiada rabbi (bunyinya – rabai – paderi yahudi) yang menghantarnya ke kubur. Maka tiadalah doa mantera yang dibacakan.

Setelah selesai pengebumian mayat, anggota keluarga pulang ke rumah. Mereka duduk di kerusi dalam bentuk circle dan bertafakkur mengingati mayat yang di dalam kubur dan nasibnya di dalam kubur. Biasanya tafakkur ini berlangsung sepanjang malam dari saat mayat dikebumikan sampailah hari esoknya. Mereka yang bertafakkur tidak tidur sepanjang malam. Mereka semua duduk diam membisu tanpa ada pembacaan mantera.

Impression: kita menganggap ; kaum yahudi sangat takut diketahui orang apabila seorang daripadanya mati kerana masyarakat yahudi menjadi kurang seorang akibat kematian itu. Kenapa mayat yahudi ditanam berdiri, mungkin melambangkan "enggan tunduk" kepada Allah walaupun sudah habis hayatnya di dunia. Apakah ini satu "kesombongan melulu"? Terpulanglah kepada orang yang ingin menginterprasikan. wAllahu a’lam

No comments: