Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

23 January, 2010

Pelita Hati


PELITA HATI
Dalam Perjalanan Rohani
Dunia ini ibarat lautan yang dalam, ketenangannya kadangkala susah direnangi, geloranya kadangkala susah untuk dilalui, bahkan gelombangnya membuatkan kita karam dan tenggelam. Pelayaran yang tanpa kemudi atau laluan, jangan bermimpi untuk sampai ke pulau impian. Cuma bagi mereka yang telah mengetahuinya sifatnya duniawi, ombak dan badai hanyalah sebagai hiburan sebab semua pembekalan sudah disiapkan.
Sebenarnya di dunia ini lebih mudah untuk berbuat kebaikan daripada kejahatan. Tetapi manusia lebih condong hatinya untuk berbuat kejahatan dari kebaikan. Hal ini disebabkan umur manusia lebih muda dari umur syaitan, nafsu lebih tua daripada akal, sedangkan manusia terkepung dari berbagai penjuru, kiri syaitan, di kanan nafsu, di belakang hawa, di muka dunia. Oleh kerana itu tubuh dan roh berada dalam kekotoran, cuma bagi mereka yang menemukan pelita hati dalam perjalanan rohani akan naik ke darjat tingkat ketaqwaan serta masuk Syurga dengan penuh kedamaian.
Matlamat terakhir dari perjalanan kehidupan adalah kesucian rohani seorang insan. Rohani yang suci adalah rohani yang bersih dari debu-debu kekejian dan terhindar dari segala macam rayuan yang menyesatkan.
Kesucian rohani itu akan mudah dimiliki apabila seseorang itu selalu ingat dengan perjanjiannya kepada Tuhan, menghitung-hitung diri sebelum kembali, teguh dalam menghadapi badai cubaan dan bersungguh-sungguh dalam melakukan amalan.
Apabila semua itu telah dimiliki bererti bahtera sudah sampai ke pulau tujuan, langkah kaki dan ayunan tangan sudah terhenti pada suatu kebahagiaan yang hakiki.