Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

21 October, 2009

Dr. 'Ali Jumu'ah, Mufti Mesir


Nama penuh beliau ialah ‘Ali Jumu’ah Muhammad Abdul Wahab.

Dilahirkan pada 3 Mac 1952 di Bani Suef, Mesir. Mendapat Ijazah Sarjana Muda dalam bidang perniagaan di Universiti ‘Ain Syams pada tahun 1973. Seterusnya Ijazah Sarjana Muda dari Fakulti Pengajian Islam dan Arab, Universiti Al-Azhar pada tahun 1979. Kemudian berjaya meraih M.A dengan pangkat Cemerlang dalam bidang Usul Fiqh, Fakulti Syari’ah wal Qanun, Universiti Al-Azhar pada tahun 1985. Manakala pada tahun 1988, beliau telah menyelesaikan pengajian peringkat Phd dalam bidang dan dari universiti yang sama dengan keputusan Syaraf al-Uula @ Terbaik / Tertinggi.

Dr. ‘Ali Jumu’ah juga telah mendapat sanad-sanad tertinggi dalam ilmu-ilmu syar’iyyah, dan ijazah-ijazah daripada sekian ramai ulama’-ulama’ yang muktabar.

Beliau mula memegang jawatan Mufti Republik Arab Mesir pada tahun 2003 sehingga kini. Sebelum itu, sebagai pensyarah Usul Fiqh di Fakulti Pengajian Islam dan Arab (lelaki), di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Berpengalaman dalam pelbagai jawatan di pelbagai jabatan, badan dan pertubuhan di samping menerima jemputan dalam banyak persidangan samada dalam negara mahupun antarabangsa seperti di India, Amerika Utara, Sultanah ‘Omman, Washington, Malaysia, Universiti Oxford, Maghribi @ Marocco, Rusia, Spanyol, Kuwait, Jordan, Pakistan dan banyak lagi.

Ketinggian ilmu Dr. ‘Ali dapat dilihat apabila lebih daripada 20 buah kitab telah ditulis sendiri oleh beliau. Ditambah lagi dengan lebih daripada 6 buah kitab yang di tahqiq atau diperiksa semula oleh beliau. Di Masjid Al-Azhar dan beberapa buah masjid yang lain sekitar Kaherah, beliau masih aktif menyampaikan ilmunya sama ada dalam bidang tafsir mahupun fiqh.

Semoga Allah memanjangkan umur Dr. ‘Ali agar kami dapat terus menimba mutiara ilmu dari beliau dan moga Allah sentiasa memberkati serta mengampunkannya.

1 comment:

al-Balingi said...

Tq ustaz tlg link kan...