Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

29 September, 2009

mengaji di Universiti Cairo


Saya pernah berangan-angan ingin menyambung pengajian peringkat M.A di Universiti Kaherah ataupun Cairo University @ Jami'ah al-Qahirah, (sila rujuk http://sobahicairo.blogspot.com/2008/11/liku-liku-sambung-mengaji.html) malahan telah menghantar borang permohonan berserta dokumen-dokumen yang diperlukan. Tetapi, akhirnya saya menarik balik permohonan itu memandangkan yurannya yang terlalu mahal.

Takdir Allah menentukan, pada 27 dan 28 September baru-baru ini, saya berpeluang mengikuti suatu seminar di Universiti Cairo yang bertajuk, "International Conference on Malaysia: Malaysia in Global Perspective" dan bertempat di Dewan Fakulti Ekonomi dan Sains Politik, Universiti Cairo. Program ini dianjurkan oleh Jabatan Pengajian Malaysia, Universiti Cairo dengan kerjasama Universiti Malaya.

{tak dapat mengaji di universiti ini.... dapat berkursus pun jadilah}

Selama dua hari ini, sebanyak 17 buah kertas kerja telah dibentangkan yang mana sub-tema seminar tersebut lebih tertumpu kepada isu-isu pendidikan, ekonomi, politik, pengurusan, dasar luar negara, agrikultur, perindustrian, teknologi dan ICT, serta kepelbagaian masyarakat dan toleransi agama. Para pembentang pula terdiri daripada pensyarah-pensyarah dari Mesir yang dimonopoli oleh pensyarah Universiti Cairo sendiri dalam Bahasa Arab dan delegasi dari Malaysia yang majoritinya pensyarah Universiti Malaya dengan menggunakan Bahasa Inggeris.

{sebenarnya saya lemah Bahasa Inggeris, tapi hari tu faham jugaklah sikit2. kira ok lah}

Saya tidak berani untuk menghurai lebih-lebih kerana khuatir berlaku kekeliruan maklumat. Cuma satu yang hendak disebarkan di sini ialah salah seorang ahli akademik yang membentangkan kertas kerja itu ada menyatakan bahawa dalam sekian banyak negeri di Malaysia, Kelantan adalah sebuah negeri yang paling cepat membayar segala hutang piutangnya kepada Kerajaan Pusat berbanding negeri-negeri yang lain. Jadi atas dasar apa, negeri ini dikatakan mundur dan terkebelakang daripada negeri-negeri yang lain? (beliau menyebutkan fakta ini dalam Bahasa Melayu)

sekian

No comments: