Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

12 September, 2008

Tidak Batal Puasa Kalau...



بسم الله الرحمن الرحيم


Entri kali ini saya petik daripada kertas kerja yang bertajuk “Ibadah Pesakit: Puasa” yang telah ditulis dan dibentangkan oleh Ustaz Mohd Zamzaini Mohd Dahlan dalam Seminar PERUBATAN-MESIR Kali Pertama (2007) : Ibadah Pesakit, bertempat di Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah pada 5-6 Februari 2007.


Jika ditemukan rumus { }, ia merupakan tambahan saya yang juga dinukilkan daripada syarahan Ustaz Mohd Zamzaini.


Berikut adalah petikan kertas kerja beliau:


“Di sana terdapat beberapa rawatan yang melibatkan kemasukan sesuatu benda atau ubatan ke dalam rongga. Dalam persidangan IOMS (Islamic Organization For Medical Sciences) ke-10 pada 1997 di Marocco bertajuk: “An Islamic View of Certain Contemporary Medical Problems” (Pandangan Islam Terhadap Beberapa Masalah Kesihatan Kontemporari), telah digariskan satu kesepakatan yang tidak bertentangan dengan hukum syarak bahawa yang tersebut di bawah ini merupakan rawatan-rawatan yang tidak membatalkan puasa: {kerana kaedah fiqh menyebut المشقة تجلب التيسير yang bermaksud, kesukaran mendatangkan kesenangan}

1- Ubat titis mata dan titis telinga. {Akan tetapi jika ada individu yang saluran telinganya sampai ke perut, maka batal}
2- Tablet nitroglycerin dan yang seumpama dengannya yang diletakkan di bawah lidah (sublingual). Biasanya digunakan untuk merawat sakit jantung.
3- Semua bentuk rawatan yang melibatkan kemasukan benda atau ubat ke dalam faraj seperti vaginal suppository, pencucian (doush), vaginoscope atau tangan doktor yang memeriksa pesakit (digital examination).
4- Semua bentuk tiub atau bahan yang dimasukkan ke dalam badan melalui saluran kencing seperti urethroscope, barium, pencuci urethra.
5- Tampal gigi, cuci gigi atau gosok gigi dengan siwak atau berus gigi selagi mana tidak masuk ke dalam halkum (ditelan).
6- Semua jenis suntikan {tetapi masih berlaku perselisihan ulama’} – kecuali Parenteral Nutrition (Fluid therapy). {kerana dalamnya ada kandungan makanan}
7- Pendermaan darah atau menerima darah.
8- Bantuan oksigen atau gas pelali (anesthetic gases).
9- Semua jenis krim atau minyak yang disapu pada kulit walaupun dibekalkan dengan bahan kimia yang terserap ke dalam kulit.
10- Ambil darah untuk ujian makmal.
11- Semua jenis salur yang dimasukkan ke dalam salur darah untuk tujuan x-ray pada jantung atau mana-mana anggota badan (catheterization)
12- Laparoscope yang dimasukkan ke dalam abdomen untuk tujuan pembedahan.
13- Semua jenis ubat kumur, seperti mouth-rinsing gargel, penyembur mulut selagi mana tidak masuk ke dalam halkum.
14- Uteroscope atau IUCD (pencegah hamil) yang dimasukkan ke dalam rahim.
15- Sampel organ yang diambil dari badan seperti hati atau dari mana-mana anggota badan (biopsy).


Majoriti {bermakna ada minoriti. Namun pendapat minoriti tersebut, tidak diterima} yang terlibat (pakar perubatan & Syariah) dalam persidangan tersebut memutuskan bahawa pesakit tidak batal puasa dengan rawatan berikut:


1- Ubat titis ke dalam hidung (nasal drops) atau ubat asthma (inhaler). {tapi sekiranya ubat asthma ini ada rasa, dan si pesakit menelan – batal}
2- Semua jenis ubat yang dimasukkan melalui anus (dubur)
(walaupun sebahagian ulama’ mazhab menghukumkan batal puasa, tetapi sebahagian yang lain tidak menghukumkan batal. – untuk keluar dari khilaf {perselisihan ini} elok jika rawatan dilakukan pada waktu malam selepas berbuka puasa – penulis (Ustaz Mohd Zamzaini)
3- Pembedahan yang menggunakan pelali seluruh badan (general anesthesia) yang dijalankan pada siang hari setelah pesakit mula berpuasa sejak malam sebelum pembedahan.
4- Suntikan untuk merawat sakit buah pinggang melalui artificial kidney (dialysis) samada peritoneal atau hemodialysis.
5- Memasukkan gastroscope ke dalam perut dengan syarat tiada sebarang cecair atau apa-apa bahan rawatan disalurkan.”


Demikianlah sebahagian daripada isi kandungan kertas kerja yang bertajuk “Ibadah Pesakit: Puasa” yang dapat saya kongsikan di sini. Semoga kita semua beroleh manfaat.
اللهم اشف مرضانا ومرضى المسلمين

2 comments:

Nafsah Dulajis said...

Assalamualaikum wbt

syukran 4 sharing these things. Keep it up!

Anonymous said...

salam thaqafah..

Teruskan dengan artikel2 dan perkara yg ilmiah utk ummah diluar sana..

Bina diri hebat utk ISLAM Lillahhh...:-)