Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

27 May, 2009

U R what U eat

Ada satu pepatah dalam Bahasa Inggeris yang berbunyi “ You are what you eat” adalah satu hasil kajian dan pengalaman manusia yang amat relevan sekali. Malahan ia amat selari dengan firman Allah dalam surah ‘Abasa ayat 24:

فلينظر الإنسان إلى طعامه

Mafhumnya: Maka hendaklah manusia itu melihat kepada makanannya.

Pengamatan saya secara rambang, apa yang kita makan benar-benar mempengaruhi tabiat kehidupan kita. Sebagai, contoh saya ingin mengajak para pembaca untuk memerhatikan perbezaan sikap dan perangai di antara orang Melayu dan orang Arab kesan daripada makanan mereka. Makanan utama orang Arab adalah roti gandum yang dipanggil “khubz” atau di Mesir lebih dikenali sebagai “ ‘isy”. Roti ini ada yang keras @ liat dan ada juga yang lembut. (Tapi lembut2 ‘isy itu pun masih lagi keras) Hasilnya perangai orang-orang Arab pun keras dan kasar. Kasar bagi kita orang Melayu, padahal sesama mereka ia adalah perkara biasa. "Kidah 'aadi", kata orang Mesir. Sehinggakan turut memberi kesan terhadap tumbesaran mereka. Seorang makcik tua pada pandangan kita lemah kudratnya. Tetapi jangan terkejut jika anda terserempak di Mesir ini, seorang makcik dengan selamba mengangkat tong gas lalu diletakkan di atas kepalanya. Kalau lelaki, jangan cakaplah. Saya juga pernah menyaksikan seorang makcik Arab cun membeli seekor ayam belanda, kemudian dimasukkan ayam itu ke dalam sebuah beg besar. Sama juga, dengan 'machonya' makcik itu pun meletakkan 'beg ayam' tadi di atas kepalanya. Malas nak kendong.Sebab itu pemenang pingat emas acara angkat berat, tinju dan taek wan do, Sukan Olimpik di Athens dahulu disandang oleh peserta-peserta dari Mesir! Jangan lupa, Nabi Musa a.s tumbuk seorang lelaki pengikut Firaun sekali ‘das’ sahaja, langsung ......!

Orang Melayu pula makan nasi yang lembut. Kalau terkeras sikit, tak mahu makan dah! “Nasi keraslah, kurang air semasa menanak!” Itu antara komen yang terpacul dari mulut orang Melayu. Akhirnya, kita orang Melayu pun jadi ‘layu’ dan lembik. Arab tolak sikit je, dah terpelanting. Kalau body macam saya, ....lagilah. Tapi bagusnya makan nasi ini ialah orang Melayu sering dilabelkan sebagai bangsa yang lemah lembut dan bersopan santun. (betul ke?)

Ada juga kata-kata yang berbunyi, “Orang putih makan dengan otak, orang Melayu makan dengan lidah dan orang Arab makan dengan perut”. Sejauh mana kebenaran kata-kata ini, anda kajilah sendiri.

Sebagai muslim dan mukmin, pemakanan memainkan peranan yang penting terutama sekali yang melibatkan soal halal dan haram. Sekiranya makanan halal yang menjadi pilihan kita, moleklah akhlak kita. Jika makanan haram yang menjadi santapan kita, rosaklah perangai kita.

Namun begitu, konsep halal tidak semestinya dilihat pada jenisnya sahaja seperti terhad kepada ayam, kambing, lembu dan seumpamanya. Lalu menolak makanan yang sudah di ‘set’ kan atau dikelaskan sebagai haram seperti babi dan anjing serta arak. Ianya benar tetapi bukan setakat itu sahaja.

Al-Quran menyeru manusia melalui ayatnya:

يا أيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا ولا تتبعوا خطوات الشيطان إنه لكم عدو مبين

Mafhumnya: Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. (Al-Baqarah: 168)

Paling dikhuatiri lagi adalah sabda Nabi Muhammad SAW:

كل لحم نبت من الحرام فانار أولى به

Maksudnya lebih kurang: Setiap daging yang tumbuh kesan daripada makanan yang haram, maka nerakalah untuknya.

Makanan yang pada asalnya adalah halal boleh berubah menjadi haram jika diperolehi dari sumber yang haram. Sekiranya diambil tanpa keizinan juga sudah tidak dikira halal. Sebab itulah kata-kata orang kita, “Maafkan salah silap saya. Halalkan makan dan minum saya” adalah contoh yang baik dan patut diamalkan.

Mudah-mudahan saya dan anda akan lebih berhati-hati dalam pemilihan makanan ini.

2 comments:

Anonymous said...

jangan kata nasi. biskut pun, orang melayu celup nak bagi lembut.

org putih hairan tau. mula2 dia kata org melayu ni pembersih, sbb 'basuh' biskut dulu sblm makan. lepas tu, dia kata" org melayu ni pengotor" sbb, air yg digunakan utk 'basuh biskut' tadi, diminum pulak !!

al-Balingi said...

Salam 'alaik ya ustaz,

Nak tanya skit, apa hukum membela haiwan peliharaan yang kita letakkannya di dalam kurungan seperti burung di dalam sangkar atau ikan di dalam aquarium?

Jika ustz tidak keberatan untuk menjawab...tq