Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

02 August, 2011

5 perkara


Alhamdulillah, Allah SWT masih sudi memanjangkan umurku untuk menikmati RAMADHAN AL-MUBARAK pada tahun ini. Mudah-mudahan beroleh keberkatan dalam hidup dan semakin bertenaga untuk memberi manfaat kepada Islam.

Aku mencari 5 perkara dan mendapatinya di dalam 5 perkara:-

1)Aku mencari keberkatan keperluan hidup,aku mendapatinya dalam SOLAT DHUHA.

2)Aku mencari penerang untuk alam kubur,aku mendapatinya di dalam SOLAT MALAM.

3)Aku mencari jawapan untuk menjawab soalan malaikat,aku mendapatinya dalam MEMBACA AL-QURAN.

4)Aku mencari alat untuk berpegang ketika menyeberang titian Sirat, aku mendapatinya di dalam PUASA dan SEDEKAH.

5)Aku mencari naungan 'Arasy, aku mendapatinya dalam mengasingkan diri beribadah kepada Allah subhanahuwataala.

*Ya Allah....Ya Tuhanku redhokan pencarian kami, naungi kami dengan rahmat dan kasih sayang darimu .amin....

No comments: