Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

22 May, 2011

Marah


Pada suatu hari, Rasulullah SAW dan Abu Bakar sedang bersantai sambil berbual-bual. Tiba-tiba datang seseorang yang tak dikenali lalu memaki Abu bakar dengan kata-kata yang amat pedas. Abu Bakar buat tak layan saja. Dia lagi berang melihat reaksi Abu Bakar, kemudian dikeluarkan lagi kata-kata fitnah pada sahabat nabi tersebut sehinggalah memecah tahap kesabaran Abu Bakar...Rasulullah SAW hanya melihat sahaja kejadian tersebut.
Lalu Abu Bakar bangun dan Rasulullah SAW juga bingkas bangun. Abu Bakar bertanya"Ya Rasullullah, adakah tuan nak beserta aku?" Rasulullah SAW menjawab, "Tidak, tadu ketika kau bersabar aku lihat malaikat bersamamu, tetapi apabila kau bangun malaikat lari dan datang pula syaitan.......".(datang syaitan mengapikan Abu Bakar)

Dari cerita di atas ,apakah yang kita perlu ada untuk mengatasi masalah marah ini.........?

No comments: