Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

03 February, 2009

Permohonan si miskin dan si kaya

Umat Nabi Musa a.s sangat ramai dan panjang pula umur mereka. Di antara mereka ada yang kaya dan ada juga yang miskin.

Pada suatu hari salah seorang pengikut baginda yang miskin dengan pakaian yang lusuh dan compang-camping datang menemuinya dan berkata, “Wahai Nabi Allah, yang telah bercakap dengan Allah, tolong sampaikan permintaanku kepada Tuhanmu agar dijadikannya aku ini orang yang kaya”. Sambil tersenyum Nabi Musa menjawab, “Banyakkanlah bersyukur”. Lalu si miskin itu pun terkejut dan menjawab, “Bagaimana aku hendak bersyukur, sedangkan hendak makan pun jarang? Pakaianku pula hanya sehelai yang ada di badan ini”. Maka pulanglah dia dalam keadaan kesal dan tidak berjaya mendapatkan apa yang diinginkan.

(sekadar gambar hiasan)

Tidak lama kemudian, datang pula seorang pengikut Nabi Musa yang kaya dengan penampilan yang bersih dan menarik seraya berkata, “Wahai Nabi Allah, tolonglah pohon kepada Allah supaya dijadikannya aku ini orang yang miskin. Ini adalah kerana, kadangkala hartaku ini mengganggu aku”. Nabi Musa lalu berpesan, “Janganlah kamu bersyukur”. Dengan rasa hairan, si kaya itu pun berkata, “Wahai Nabi Allah, bagaimana aku tidak bersyukur? Walhal Tuhan telah mengurniakan aku mata yang dengannya aku dapat melihat, telinga agar aku boleh mendengar, tangan yang membolehkan aku bekerja dan kaki yang dengannya aku mampu berjalan, maka apakah patut aku tidak bersyukur?”.

Kesudahannya, si kaya itu bertambah kaya-raya kerana dia selalu bersyukur kepada Allah s.w.t. Manakala si miskin pula semakin fakir, lantaran sikapnya yang tidak mahu bersyukur. Akhirnya apa yang ada di badannya juga telah lesap.

2 comments:

saye kerink said...

salam.
ouhh.mula2 bace.xberapa faham.
turut keliru.
setelah d fikirkan beberapa kali.
barulah saye faham.
terima kasih kerana ingatkan saya.
saye bersyukur dgn ape yg telah allah beri kepade saye.
saye cume perlukan pertolongan allah s.w.t. untuk menduduki spm pada tahun ini.
serta, sy mahu memohon allah s.w.t. supaye menghindari sy dari kemalasan.
insyaAllah.sy mahu berusaha keras.
wlaupun kerap d marahi guru.
insyaAllah.saye kan cube perbaiki apa yg sy salah.
doakn sy semuga sy berjaya.
aminnn.;]

乾煎白鯧Sam said...
This comment has been removed by a blog administrator.