Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

11 July, 2011

PENEMUAN AIR TAWAR DI DASAR LAUTAN



Mereka yang gemar menonton rancangan "Discovery" pasti akan mengenali seorang oceanografer (ahli kelautan) dan ahli selam yang terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya telah menyelam banyak dasar lautan di seluruh dunia. Beliau turut membuat filem dokumentari tentang keindahan alam bawah laut untuk tontonan jutaan khalayak di seluruh dunia.
Pada suatu hari ketika sedang melakukan penerokaan di dasar laut, dia menemui beberapa kumpulan MATA AIR TAWAR yang segar dan sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur dengan air laut masin di sekelilingnya. Seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.
Fenomena ganjil itu membuatkan Mr Costeau rasa kagum, dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah laut berkenaan. Dia pada mulanya berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinasi @ khayalan sewaktu menyelam. Setelah kejadian itu, beliau terus berusaha mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil berkenaan.
Suatu hari dia bertemu dengan seorang profesor muslim, lantas menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat suatu ayat al-Quran tentang penemuan dua lautan, dalam surah ar-Rahman ayat 19-20 yang sering dikaitkan dengan Terusan Suez. Ayat itu berbunyi
مرج البحرين يلتقيان. بينهما برزخ لا يبغيان
"Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus" kemudian dibacakan surah al-Furqan ayat 53
وهو الذي مرج البحرين هذا عذب فرات وهذا ملح أجاج وجعل بينهما برزخاً وحجراً محجوراً
" Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi"
Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang pertemuan dua lautan yang tidak bercampur itu diertikan sebagai keadaan muara sungai, apabila terjadinya pertemuan antara air tawar (sungai) dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surah ar_Rahman ayat 22
يخرج منهما اللؤلؤ والمرجان
yang bermaksud: "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan" sedangkan di muara sungai tidak ditemui mutiara.
Mr Costeau terpesona mendengar ayat-ayat Al-Quran itu melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di dasar lautan. Al-Quran ini mustahil disusun oleh Muhammad (saw) yang hidup pada abad ke 7, suatu zaman yang belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang begitu jauh di dasar lautan.
Berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam akhirnya terbukti pd abad ke 20. Mr Costeau berkata, sesungguhnya Al-Quran adalah kitab suci yang berisi firman Allah dan mengandungi kebenaran yang mutlak. Ekoran peristiwa itu, beliau mendapat hidayah dari Allah untuk memeluk Islam.
ALLAHU AKBAR !!!!!!!!
Ada masa, sila klik:
http://www.wikiislam.net/wiki/Jacques_Cousteau_%28Conversion_to_Islam%29

No comments: