Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

30 September, 2010

Menikah di masjid

Rasanya musim perkahwinan selepas cuti Aidilfitri ini masih lagi berlangsung. Kelmarin dan sehari sebelumnya, saya sempat menyaksikan sendiri di masjid yang sama, dua pasang pengantin baru disatukan. Syukur dipanjatkan kepada Allah kerana ada kesedaran untuk mendirikan 'masjid' itu di masjid juga.

malangnya..... (ni yg tak best nih)

saya berasa dukacita apabila melihat pengantin dan juga rombongan yang memasuki masjid tidak menunjukkan adab yang tinggi terhadap masjid. Melangkah masuk dengan kaki kiri umpama masuk ke dalam tandas, tanpa membaca doa masuk masjid. Sesudah tiba di dalam dewan solat, langsung sahaja duduk bersila, dan tidak kurang yang sibuk mengambil gambar. Susah sangatkah hendak mendirikan solat sunat tahiyyatul masjid? Gabra barangkali si pengantin sampai terlupa untuk melakukannya. Ahli rombongan pun terlupa juga?

Mujurlah tuan qadi atau imam yang menikahkan mereka tidak lupa tentang adab masuk masjid ini. Alhamdulillah.

Kasihan sungguh. Mengharapkan keberkatan bernikah di rumah Allah , tetapi terlupa yang mereka sedang berada di rumah Allah. Bayangkan ada orang asing masuk ke rumah anda, tanpa mengucapkan salam, masuk dengan kaki kiri dan terus duduk tanpa dipersilakan. Apakah perasaan anda sebagai tuan rumah ketika itu?

Soalan.... selepas bernikah di masjid, adakah si pengantin masih kerap ke masjid?

mudah-mudahan....

soalan berikutnya.... amboi kalau nak menikah, bukan main taat lagi mendengar kata ustaz-ustaz atau tuan imam. Lepas ni, kalau ustaz yang sama berceramah tentang hukum-hakam Islam, agak-agak ... nak dengar lagi tak?

No comments: