Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

24 June, 2010

Geografi dalam Islam

Umat Islam terdahulu amat mengambil berat tentang ilmu geografi memandangkan kepentingannya dari segi pelayaran untuk tujuan ibadat haji dan menuntut ilmu serta motif perniagaan. Al-Maqdisi (wafat 388H) dalam kitabnya أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم mengatakan bahawa Ilmu Geografi adalah suatu ilmu yang mesti dipelajari oleh para musafir dan ahli perniagaan. Begitu juga dengan orang-orang soleh dan yang baik-baik kerana ia adalah ilmu yang diminati oleh para raja dan pembesar, dituntut oleh para qadhi dan fuqaha’, dicintai oleh orang-orang awam dan para pemimpin, bahkan sangat memberi manfaat kepada para peniaga dan pengembara.

Sepertimana yang kita maklum, Islam menggalakkan umatnya agar bermusafir dan mengembara, kerana manfaatnya yang luas terutama dari sudut ilmu dan mencari rezeki. Malahan sejak dahulu lagi, kerajaan-kerajaan Islam telah berusaha menyediakan al-khaanah, al-wukaalah, dan al-funduq yang kita sebut sekarang sebagai tempat persinggahan dan istirehat bagi para ahli perniagaan dan musafir. Juga turut dibina ‘rumah api’ di tepian pantai agar menjadi panduan kepada para pelayar di lautan.

Bermulanya aktiviti pelayaran Islam sekitar pertengahan kurun ketiga Hijrah kesembilan Masihi oleh seorang peniaga yang bernama Sulaiman Al-Baar. Beliau telah belayar hingga ke Negara India dan China di samping mencatatkan segala peristiwa yang berlaku dan keadaan penduduk yang dilawatinya. Hasil catatannya itu telah cetak dan diedarkan di Perancis pada tahun 1922.

Nama-nama seperti Ibnu Jubair dari Maghribi @ Marocco, Al-Ya’qubi penulis kitab البلدان, Ibnu Khardazibah penulis المسالك والممالك , Al-Mas’udi penulis مروج الذهب ومعادن الجوهر , Al-Maqdisi penulis أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم , Al-Hauqal penulis صورة الأرض , Al-Hamadzaani penulis صفة جزيرة العرب , Al-Syarif Al-Idrisi penulis kitab نزهة المشتاق في ذكر الأمصار والأقطار والبلدان والجزر والمدائن والآفاق , Yaaqut Al-Himawi penulisمعجم البلدان dan ramai lagi adalah contoh ahli pelayaran Islam yang telah meninggalkan banyak kesan positif dalam ilmu geografi. Mereka telah memperbetulkan banyak kesilapan yang dilakukan oleh Batlimus Alexander dan lain-lain yang terdahulu. Mereka turut menambah maklumat baharu tentang bentuk muka bumi dan menghuraikan beberapa fakta geografi secara ilmiah. Sebagai contoh, fakta yang paling jelas adalah apabila dinyatakan bahawa sebenarnya bentuk bumi ini adalah bulat. Buktinya ialah matahari tidak terbit dan menerangi seluruh alam dalam satu waktu atau secara serentak.

Al-Syarif Al-Idrisi adalah orang yang pertama melukis peta dunia di atas bebola besar yang diperbuat daripada perak. Kini ia dikenali sebagai ‘glob’. Ahli pelayaran Islam juga adalah orang yang pertama berusaha menggunakan kompas ketika mengelilingi dunia sebelum zaman Christopher Columbus, walaupun sebenarnya kompas itu adalah hasil rekaan orang-orang China. Selain daripada itu, lakaran peta Sungai Nil yang dibuat oleh Al-Idrisi juga kini disimpan di salah sebuah muzium di Perancis.

Hal ini membuktikan kepada kita bahawa umat Islam dahulu lebih awal mengetahui tentang ilmu bentuk muka bumi melalui pelayaran mengelilingi dunia. Dicatatkan bahawa suatu ketika salah satu kumpulan pelayaran Islam ini pernah ditangkap oleh kerana masalah bahasa komunikasi. Sehinggalah apabila tiba seorang penterjemah Arab barulah mereka menyedari bahawa mereka telah berada di salah sebuah kepulauan Amerika. Lebih mengejutkan lagi, sebenarnya Christopher Columbus telah membuat pembacaan terlebih dahulu terhadap beberapa hasil karya geografi Arab dan mengkaji peta-peta yang telah dilukis oleh orang-orang Islam sebelum beliau memulakan pelayarannya yang akhirnya menyebabkan beliau sampai ke kawasan Amerika Tengah.

Inilah dia salah satu contoh tamadun dan kemajuan Islam yang telah dimanfaatkan oleh segenap pelusuk masyarakat dunia hingga ke saat ini. Malangnya kita sebagai umat Islam akhir zaman lebih mengagumi orang-orang bukan Islam daripada barat sebagai contoh tauladan pembina tamadun dunia.

No comments: