Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

03 January, 2010

Kapur dan Pemadam


assalamualaikum wrt...

Kisah ini sangat menarik untuk diceritakan, terutamanya ketika dalam tazkirah-tazkirah ringkas. Perumpamaan yang baik dan dapat diterima akal akan lebih diingati dan dimanfaatkan oleh para pendengar.wAllahua'lam...

Seorang guru sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Dia duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, dan di tangan kanannya ada pemadam.Si guru berkata, "Saya mempunyai satu permainan...Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka kamu semua sebut "Kapur!", jika saya angkat pemadam ini, maka sebutlah "Pemadam!"

Murid-muridnya pun mengerti dan mengikuti. Si guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian si guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!".

Dan diulangkan seperti tadi, sudah pasti murid-murid tadi keliru dan kekok, serta sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti. Si guru tersenyum kepada murid-muridnya."Anak-anak, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu
haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh-musuh kita memaksa kita dengan pelbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya."

" Pertamanya mungkin sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus dibiasakan dengan cara-cara
menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kalian terbiasa dengan hal itu. Lalu anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kalian tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika."

"Keluar berdua-duaan, berkasih-kasihan tidak lagi menjadi sesuatu yang pelik, zina tidak lagi menjadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, sex sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend, materialistik kini
menjadi suatu
gaya hidup dan lain-lain."

"Semuanya sudah terbalik. Tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya... Faham?" tanya Guru kepada murid-muridnya.

"Faham cikgu..."

1 comment:

saye kerink said...

Salam. saye faham! terima kasih. ;]