Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

29 September, 2008

Hamba Allah yang soleh tapi mati sesat?





Semalam saya berkesempatan menghadiri Majlis Iftor Jama’ie (Berbuka puasa beramai-ramai) di Dataran Kompleks Malaysia, Hayyu ‘Asyir, Kaherah. Program tersebut dianjurkan oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM). Kehadiran para mahasiswa dari pelbagai fakulti dan negeri pada ketika itu amat memberangsangkan.
Sementara menanti masuknya waktu maghrib, majlis telah dimulakan dengan acara berzikir beramai-ramai. Setelah selesai mendirikan solat maghrib secara berjemaah dan menikmati hidangan berbuka di dataran itu juga, agenda majlis diteruskan dengan ucapan daripada Presiden PMRAM iaitu Ustaz Khairul Anuar Ismail. Beliau telah mengingatkan para hadirin tentang Ramadhan yang semakin hampir dengan penghujungnya dan menyeru agar tidak mensia-siakan hari-hari yang masih berbaki ini, kerana khuatir sekiranya ini adalah Ramadhan yang terakhir dalam diari kehidupan kita.
Seterusnya para hadirin pun menunaikan solat fardhu isya’ dan solat sunat tarawih. Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah tentang sebahagian daripada isi penting tazkirah yang telah disampaikan oleh Ustaz Mohd Asri Daud iaitu salah seorang fellow Markaz Pengumpulan Kajian Hasilan Penyelidikan (MANHAL PMRAM) setelah empat rakaat solat tarawih yang pertama.
Ustaz Mohd Asri berjaya menarik perhatian hadirin apabila menceritakan tentang kisah seorang hamba Allah yang konsisten dalam amalannya iaitu dengan membaca Al Quran sepuluh juzu’ pada setiap hari. Sehinggalah pada suatu hari, tibalah ajalnya tatkala sedang membaca Al Quran. Cuma hal yang mengejutkan banyak pihak ialah apabila hamba Allah yang soleh tersebut telah menghembuskan nafasnya ketika selesai membaca firman Allah dari Surah Yaa siin ayat ke 23 yang berbunyi:
إني إذاً لفي ضلال مبين
Yang bermaksud: “Sesungguhnya aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata”.
Sudah pasti keadaan ini membuatkan orang ramai tertanya-tanya, mengapakah dia mati apabila membaca ayat sebegini?
Tidak lama selepas peristiwa itu, ada seorang hamba Allah yang soleh yang lain pula telah bermimpi bertemu dengan si mati. Lantas dia segera bertanya, “Apakah yang Tuhanmu telah lakukan ke atas kamu?” Maka si mati pun menjawab, “Selepas kamu semua selesai mengkafan dan mengebumikan aku, datanglah dua malaikat seraya bertanya,
مَن ربك؟
“Siapakah Tuhanmu?” Lalu aku pun menjawab dengan menyambung ayat Allah yang berbunyi:
إني ءامنتُ بربكم فاسمعون
“Sesungguhnya aku telah beriman kepada Tuhan kamu, maka dengarlah (pengakuan keimanan)ku” Kemudian kedengaranlah suara yang berbunyi,
قيل ادخل الجنة
“Dikatakan (kepadanya): Masuklah ke dalam Syurga” Lantas aku pun berkata,
قال يا ليت قومي يعلمون. بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين
Dia berkata, “Alangkah baiknya kalau kaumku mengetahui – tentang perkara yang menyebabkan daku diampunkan oleh Tuhanku, serta dijadikanNya daku dari orang-orang yang dimuliakan”
Para pembaca yang saya kasihi sekalian, peristiwa ini membenarkan sabda Nabi Muhammad SAW yang berbunyi:
اقرأوا القرآن فإنه يأتي يوم القيامة شفيعاً لأصحابه
Maksudnya: “Bacalah Al Quran. Sesungguhnya (Al Quran) itu akan datang pada Hari Kiamat nanti menjadi syafaat kepada orang-orang yang membaca (dan beramal dengan)nya”
Semoga ada pengajaran yang kita perolehi daripada kisah hamba Allah yang soleh dan istiqamah dengan Al Quran ini. Bukankah kita semua telah mengetahui bahawa Ramadhan adalah Bulan Al Quran?

Kemuncak majlis adalah Kuliah Umum anjuran MANHAL PMRAM yang telah disampaikan oleh Dr Usamah Sayyid Al Azhari yang membicarakan tentang manhaj (sistem) Al Azhar yang sederhana. Majlis berakhir tepat jam 12 malam dengan bacaan qasidah memuji-muji Rasulullah SAW.

20 September, 2008

Puasa tapi tidak solat

Soalan: Apakah hukum di sisi agama terhadap individu yang berpuasa Ramadhan tetapi dia tidak mendirikan solat? Adakah perbuatannya itu akan merosakkan puasanya dan tidak diganjari pahala?

Jawapan: Sebenarnya terdapat perbezaan di antara "batalnya ibadah" dan "ibadah tidak diterima". Kadang-kadang ibadah tersebut sah dan tidak perlu diulang semula hanya kerana ianya telah mencukupi rukun-rukun dan syarat-syaratnya, namun dalam masa yang sama tidak diterima di sisi Allah SWT. Sebagai contoh, seseorang yang mendirikan solat dengan tujuan menunjuk-nunjuk (riya') ataupun dengan memakai pakaian curi.

Manakala orang yang berpuasa, sekiranya dia menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan, minum dan syahwatnya, maka puasanya sah dan tidak batal walaupun dia telah mengerjakan perbuatan-perbuatan maksiat seperti menipu dan meninggalkan solat. Akan tetapi, walaupun sah ibadat puasanya, adakah ia diterima dan diganjari pahala daripada Allah SWT?

Sesungguhnya terdapat banyak hadith yang mengesahkan bahawa puasa sebegini tidak akan diterima. Contohnya, hadith yang berbunyi:

من لم يدع قول الزور والعمل به فليس لله حاجة في أن يدع طعامه وشرابه (رواه الجماعة إلا مسلما

Maksudnya lebih kurang: "Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan masih beramal dengannya, maka Allah tidak memerlukan (dia) untuk meninggalkan makanan dan minumannya"

* Ertinya, tiada makna dan faedah lagi puasanya jika individu terbabit masih lagi mengeluarkan kata-kata nista ketika sedang berpuasa. ... Apatah lagi sekiranya dia meninggalkan solat.

Hal yang sama berlaku kepada orang yang berpuasa tetapi tidak menunaikan solat. Puasanya sah dan tidak wajib mengulang puasa tadi walaupun dia telah meninggalkan solat. Sedangkan tentang masalah diterima atau tidak, hadith di atas telah memberikan penjelasan bahawa puasa tersebut tidak diterima.

Katakanlah, sekiranya puasa tersebut diterima dan diganjari pahala, namun perlu diingat bahawa dosa dan hukuman terhadap orang yang meninggalkan solat adalah suatu dosa yang sangat besar dan berat seksaannya. Ianya akan diletakkan di neraca timbangan pada Hari Kiamat, jika tidak diampunkan oleh Allah Ta'ala.

Maka, sepatutnya kita meletakkan di hadapan mata dan dalam hati kita, firman Allah Ta'ala:

فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره ومن يعمل مثقال ذرة شرا يره - الزلزلة: 7-8

Mafhumnya: "Maka sesiapa yang berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya). Dan sesiapa yang berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)"

* Dalam ayat ini dan yang berikutnya, mengandungi galakan supaya kita jangan meninggalkan amalan-amalan baik sekalipun sedikit, dan juga mengingatkan kita supaya menjauhi sebarang maksiat sekalipun kecil.

Allah SWT berfirman lagi:

من عمل صالحا فلنفسه ومن أساء فعليها وما ربك بظلام للعبيد - فصلت: 46

Mafhumnya: "Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri. Dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hambaNya"

wAllahu a'lam

Rujukan: كتاب الفتاوى من أحسن الكلام في الفتاوى والأحكام - لفضيلة الشيخ عطية صقر. الجزء الثاني

yang bertanda * , adalah penambahan saya.

17 September, 2008

12 September, 2008

Tidak Batal Puasa Kalau...



بسم الله الرحمن الرحيم


Entri kali ini saya petik daripada kertas kerja yang bertajuk “Ibadah Pesakit: Puasa” yang telah ditulis dan dibentangkan oleh Ustaz Mohd Zamzaini Mohd Dahlan dalam Seminar PERUBATAN-MESIR Kali Pertama (2007) : Ibadah Pesakit, bertempat di Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah pada 5-6 Februari 2007.


Jika ditemukan rumus { }, ia merupakan tambahan saya yang juga dinukilkan daripada syarahan Ustaz Mohd Zamzaini.


Berikut adalah petikan kertas kerja beliau:


“Di sana terdapat beberapa rawatan yang melibatkan kemasukan sesuatu benda atau ubatan ke dalam rongga. Dalam persidangan IOMS (Islamic Organization For Medical Sciences) ke-10 pada 1997 di Marocco bertajuk: “An Islamic View of Certain Contemporary Medical Problems” (Pandangan Islam Terhadap Beberapa Masalah Kesihatan Kontemporari), telah digariskan satu kesepakatan yang tidak bertentangan dengan hukum syarak bahawa yang tersebut di bawah ini merupakan rawatan-rawatan yang tidak membatalkan puasa: {kerana kaedah fiqh menyebut المشقة تجلب التيسير yang bermaksud, kesukaran mendatangkan kesenangan}

1- Ubat titis mata dan titis telinga. {Akan tetapi jika ada individu yang saluran telinganya sampai ke perut, maka batal}
2- Tablet nitroglycerin dan yang seumpama dengannya yang diletakkan di bawah lidah (sublingual). Biasanya digunakan untuk merawat sakit jantung.
3- Semua bentuk rawatan yang melibatkan kemasukan benda atau ubat ke dalam faraj seperti vaginal suppository, pencucian (doush), vaginoscope atau tangan doktor yang memeriksa pesakit (digital examination).
4- Semua bentuk tiub atau bahan yang dimasukkan ke dalam badan melalui saluran kencing seperti urethroscope, barium, pencuci urethra.
5- Tampal gigi, cuci gigi atau gosok gigi dengan siwak atau berus gigi selagi mana tidak masuk ke dalam halkum (ditelan).
6- Semua jenis suntikan {tetapi masih berlaku perselisihan ulama’} – kecuali Parenteral Nutrition (Fluid therapy). {kerana dalamnya ada kandungan makanan}
7- Pendermaan darah atau menerima darah.
8- Bantuan oksigen atau gas pelali (anesthetic gases).
9- Semua jenis krim atau minyak yang disapu pada kulit walaupun dibekalkan dengan bahan kimia yang terserap ke dalam kulit.
10- Ambil darah untuk ujian makmal.
11- Semua jenis salur yang dimasukkan ke dalam salur darah untuk tujuan x-ray pada jantung atau mana-mana anggota badan (catheterization)
12- Laparoscope yang dimasukkan ke dalam abdomen untuk tujuan pembedahan.
13- Semua jenis ubat kumur, seperti mouth-rinsing gargel, penyembur mulut selagi mana tidak masuk ke dalam halkum.
14- Uteroscope atau IUCD (pencegah hamil) yang dimasukkan ke dalam rahim.
15- Sampel organ yang diambil dari badan seperti hati atau dari mana-mana anggota badan (biopsy).


Majoriti {bermakna ada minoriti. Namun pendapat minoriti tersebut, tidak diterima} yang terlibat (pakar perubatan & Syariah) dalam persidangan tersebut memutuskan bahawa pesakit tidak batal puasa dengan rawatan berikut:


1- Ubat titis ke dalam hidung (nasal drops) atau ubat asthma (inhaler). {tapi sekiranya ubat asthma ini ada rasa, dan si pesakit menelan – batal}
2- Semua jenis ubat yang dimasukkan melalui anus (dubur)
(walaupun sebahagian ulama’ mazhab menghukumkan batal puasa, tetapi sebahagian yang lain tidak menghukumkan batal. – untuk keluar dari khilaf {perselisihan ini} elok jika rawatan dilakukan pada waktu malam selepas berbuka puasa – penulis (Ustaz Mohd Zamzaini)
3- Pembedahan yang menggunakan pelali seluruh badan (general anesthesia) yang dijalankan pada siang hari setelah pesakit mula berpuasa sejak malam sebelum pembedahan.
4- Suntikan untuk merawat sakit buah pinggang melalui artificial kidney (dialysis) samada peritoneal atau hemodialysis.
5- Memasukkan gastroscope ke dalam perut dengan syarat tiada sebarang cecair atau apa-apa bahan rawatan disalurkan.”


Demikianlah sebahagian daripada isi kandungan kertas kerja yang bertajuk “Ibadah Pesakit: Puasa” yang dapat saya kongsikan di sini. Semoga kita semua beroleh manfaat.
اللهم اشف مرضانا ومرضى المسلمين

01 September, 2008

MAJLIS SAMBUTAN MELIHAT ANAK BULAN RAMADHAN 1429H



حفل استطلاع رؤية هلال رمضان 1429 هـ

Majlis Sambutan Melihat Anak Bulan Ramadhan 1429H

Tanggal 30 Ogos 2008M bersamaan 30 Sya’ban 1429H, telah tercatat satu sejarah yang tidak akan saya lupakan, apabila berpeluang menghadiri program Sambutan Melihat Anak Bulan Ramadhan 1429H yang bertempat di مركز الأزهر للمؤتمرات atau Azhar Conference Centre (ACC), di Kaherah, Mesir. Apa yang menarik perhatian saya dalam program ini ialah keghairahan umat Islam di Mesir yang gembira dengan kedatangan bulan Ramadhan yang sangat mulia ini.

Pengisian program ini sangat ringkas tetapi penuh makna. Apa tidaknya? Tujuan program ini sebenarnya adalah semata-mata untuk mengumumkan tarikh bermulanya puasa Ramadhan yang disampaikan oleh Mufti Kerajaan Mesir, Dr. Ali Jumu’ah (jika di Malaysia, pengumuman tersebut disampaikan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja). Namun ia telah dihadiri oleh ramai kenamaan seperti Syeikh Al Azhar iaitu Prof. Dr. Muhammad Sayyid Tontowi, Jemaah Menteri Republik Arab Mesir, duta-duta besar, para ulama’, wartawan-wartawan dan mahasiswa-mahasiswa Al Azhar dari luar Mesir. Perkiraan saya secara peribadi, kehadiran dalam program tersebut hampir mencecah 1000 orang.

Majlis ini telah disiarkan secara langsung melalui saluran televisyen perdana Mesir pada waktu maghrib yang bermula dengan ucapan aluan pengerusi majlis. Diikuti dengan tilawah Al Quran Al Karim yang dipersembahkan oleh Al Qari Al Tobib Ahmad Ahmad Na’ina’. Kemudian terus kepada upacara pengumuman tarikh bermulanya Ramadhan dan diakhiri dengan tilawah Al Quran sekali lagi yang disampaikan oleh qari yang sama.

Majlis selesai begitu sahaja. Akan tetapi, saya melihat rata-rata daripada raut wajah jemputan yang hadir menggambarkan rasa gembira di hati mereka. Malahan ada yang saling berpelukan dan mengucapkan كل سنة وأنت طيب. Inilah di antara keindahan yang membuatkan saya semakin sayang terhadap bumi Mesir. Sungguhpun saya tidak mampu menafikan banyak peristiwa hitam yang saya telah lalui di sini, namun apabila telah menikmati suasana seperti majlis ini sedikit sebanyak telah berjaya mengubati hati dan jiwa saya.

Benarlah kata-kata Dr. Abd Aziz Hanafi (kini menjadi pensyarah di Kolej Universiti Insaniah), “Semasa saya di Mesir dulu, bagaimana ‘hodoh’ sekalipun perangai orang-orang Mesir... dengan kasarnya ... kita pula kena tipu ... tapi saya ada penawar tersendir. Guru saya berkata, “Walaubagaimana benci sekalipun kamu terhadap orang-orang Mesir, kamu kena ingat bumi ini تربتها طيبة buminya penuh berkat kerana pernah diduduki oleh para nabi dan para wali. Bahkan, hingga kini wali-wali di Mesir tidak pernah habis”

Suatu perkara yang aneh lagi di Mesir ini adalah sambutan umat Islam Mesir terhadap Bulan Ramadhan lebih meriah dan terasa berbanding Hari Raya Aidilfitri. Selain daripada masjid-masjidnya yang penuh dengan jemaah pada setiap lima waktu, fanus-fanus Ramadhan (seperti tanglong) yang berbentuk menara masjid dengan lampu yang berwarna warni digantung di sana sini. Setiap kali bersua muka, selepas memberikan salam, akan disusuli pula dengan ucapan “Ramadhan Karim” (Ramadhan itu mulia). Maka pihak yang menjawab pula akan mengucapkan “Allahu Akram” (Allah lebih mulia).

Paling menggembirakan lagi bagi pelajar-pelajar luar negara, inilah peluangnya untuk menjimatkan perbelanjaan berbuka puasa apabila Ma’idah Al Rahman mula dibuka di merata tempat. Kadang-kadang bagi mereka yang bernasib baik, ketika sedang beriktikaf dan membaca Al Quran di masjid akan menerima sumbangan daripada mereka yang pemurah.

Kebanyakan masjid pula mendirikan solat sunat tarawih lapan rakaat sahaja. Tetapi bacaannya... maklum sajalah ^_^

Di mana jua kita berada, akan kelihatanlah anggota-anggota polis yang sedang berkawal, orang ramai yang menunggu di perhentian bas, ataupun ketika berada di dalam bas, para peniaga dan lain-lain yang sedang membaca Al Quran. Saya juga pernah mendengar ‘pengakuan jujur’ daripada rakan Arab saya sendiri yang mengatakan, “Aku sebagai orang Mesir sendiri pun tidak pernah nampak suasana yang benar-benar Islamik di Mesir melainkan pada bulan Ramadhan”

Benarlah sabda Rasulullah SAW yang maknanya lebih kurang, “Sekiranya kamu tahu kelebihan Bulan Ramadhan berbanding bulan-bulan yang lain, nescaya kamu akan mengharapkan sepanjang tahun ini adalah Bulan Ramadhan”

Justeru itu, marilah kita bersyukur kepada Allah SWT kerana dengan izinNya dapatlah kita menikmati kembali nikmat beribadat dalam bulan yang penuh dengan keberkatan ini.

HARAPAN RAMADHAN


HARAPAN RAMADHAN

(Raihan feat Manbai)

Kumengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna

agar dapat kulalui dengan sempurna

selangkah demi selangkah

setahun sudah pun berlalu

masa yang pantas berlalu

hingga tak terasaku berada di Bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan sebagaimana yang diperintahNya

moga dapat kulenturkan nafsu

yang selalu membelenggu diri tiada henti-henti

Tak ingin kubiarkan Ramadhan berlalu saja

Tuhan pimpinlah daku yang lemah

mengharungi segalanya dengan sabar

Kumemohon pada Tuhan diberikan kekuatan

kumerayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah

dengan rahmatMu oh Tuhanku kutempuh jua