Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih sekalipun fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, ia tetap tidak berguna jika kehabisan bateri. Begitulah jiwa yang mati, betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran seseorang, tanpa Al-Quran segalanya tidak bermakna.

11 June, 2008

YANG BAIK-BAIK DI MESIR


Ramai orang Malaysia yang hendak datang ke Mesir pada mulanya menyangka negara ini masih mengekalkan gaya arab tradisi seperti berjubah dan berserban. Wanita-wanitanya pula yang berniqab, unta-unta berkeliaran di sana sini, suasana yang benar-benar Islamik... tapi apabila tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah, majoritinya terkejut. Mereka terkesima sebaik sahaja mendapati realiti itu ternyata bersalahan dan bercanggah dengan khayalan mereka sebelum ini.


Saya tidak bercadang hendak merendah-rendahkan Negara Republik Arab Mesir ini, kerana motif saya adalah hendak menunjukkan kepada anda bahawa masih terdapat banyak kemurnian dan keindahan suasana di Mesir ini yang saya kira sangat berkurangan di negara kita Malaysia.


Kemurnian yang pertama ialah saling memberikan salam dan dijawab pula dengan baik dan lebih baik. Di mana jua mereka berada, kenal atau tidak, budaya ini tetap segar di kalangan rakyat Mesir. Masuk kedai, naik kenderaan awam samada teksi ataupun bas, melintasi sekumpulan orang ramai, tumpang tanya dan dalam pelbagai situasi. Jika sudah lama tidak bersua muka dengan sahabat mereka pula (barangkali sekitar dua minggu sahaja), bukan sekadar berjabat tangan malahan mereka akan berpelukan tanda gembira yang amat. Bahkan, kedapatan orang Arab yang beragama Kristian di Mesir ini turut memberi salam kepada golongan Muslimin kerana ia sudah menjadi entiti masyarakat. Cuba bayangkan, bagaimanakah respon para penumpang apabila anda memberi salam ketika menaiki bas awam di Malaysia? Satu kenyataan yang hendak saya maklumkan tentang pemuda-pemuda Mesir ini ialah tiada budaya; “Asalamualaikum cik adik... kalau tak jawab salam berdosa”


Kedua, ketika masuknya waktu solat, akan berbondong-bondonglah umat Islam pergi ke masjid untuk menunaikan kewajipan mereka secara berjemaah. Rakyat Mesir Muslim sangat suka berjemaah. Sekiranya terlewat dan imam masjid pula telah memberikan salam, mereka akan terus mencari siapa lagi yang belum mendirikan solat lantas diajaknya berjemaah. Bagaimana pula jika mereka tidak sempat ke masjid? Biasanya akan kelihatanlah tikar yang terhampar di depan kedai mekanik. Semua mekanik itu akan berhenti bekerja untuk menunaikan solat secara berjemaah. Di bawah pohon-pohon yang rendang di kawasan Pameran Buku Antarabangsa Kaherah, di sudut-sudut bangunan, di atas balapan stadium (sebelum perlawanan bermula) dan di mana-mana jua. Suasana begini ada di Malaysia? Mudah-mudahan ada dan banyak.

Tidak cukup dengan itu, dipastikannya pula saf itu berada dalam keadaan yang benar-benar lurus. Mereka tidak akan mengangkat takbiratul ihram melainkan selepas yakin saf mereka tiada bengkoknya lagi. Sampaikan ketika rakaat kedua atau ketiga pun, kalau didapati orang sebelahnya ataupun sebelah orang sebelahnya tersasar, maka tangannya akan merayap menolak atau menarik yang berkenaan agar meluruskan dan membetulkan kembali kedudukannya. Pantang nenek moyang mereka, kalau ada yang ‘terpeleot’, nescaya akan ‘ditegur’. (siapa nenek moyang mereka, kalau bukan ulama’-ulama’ terdahulu). Cara meluruskan saf pula adalah dengan melihat hujung ibujari kaki, berbeza dengan kita di Malaysia yang melihat belakang tumit. Inilah kelainannya.


Seterusnya, mereka tidak kedekut untuk melaungkan kalimat “Aamiin” sebaik sahaja imam selesai membaca Surah Al Fatihah. Begitu juga ketika mengaminkan doa-doa. Tidak kira samada doa qunut, selepas solat fardhu, ketika khutbah Jumaat...janji doa. Suara mereka nyaring, kuat dan bersemangat. “Ya Allah, perkenankanlah doa kami” begitu tinggi harapan mereka terhadap Yang Maha Mendengar. Seandainya ada di kalangan kita yang beralasan tidak faham doa yang dibaca oleh imam kerana ia berbahasa Arab, soalannya adakah imam itu minta yang sesuatu yang tidak baik dan buruk? Jawapannya ialah, sudah tentu imam akan memohon yang baik-baik sahaja. Jadi apa masalahnya? Aminkan sahajalah!


Demikianlah sebahagian kecil keindahan dan kecantikan yang masih subur di Mesir, tetapi masih kemarau di Malaysia (menurut pengamatan saya). Saya pernah mendengar Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al Banjari Al Makki mengatakan kepada pelajar-pelajar Malaysia di Mesir bahawa, budaya-budaya ini tidak begitu bersemi di tanahair. Maka, ianya sudah menjadi tanggungjawab bersama untuk dimasyhurkan dan dihidupkan di Malaysia.

09 June, 2008

Nasib Ketuanan Melayu



Pada tanggal 8 haribulan Jun 2008, satu Majlis Ramah Mesra dengan Dato' Noh Omar, Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi telah diadakan di Hotel Sofitel, Kaherah, Mesir. Sepengetahuan saya, kedatangan beliau ke Mesir adalah untuk merasmikan bangunan MARA yang bertempat di Bandaraya Iskandariah, utara Mesir.


Saya juga menghadiri majlis tersebut dan melihat kehadiran dalam majlis itu agak sedikit dan terhad. Barangkali tidak sampai 100 orang, sepadanlah dengan saiz dewan itu juga yang kecil, memandangkan ketika ini pelajar-pelajar Malaysia di Mesir masih lagi mengalami demam peperiksaan. Peperiksaan saya pula akan bermula pada 21 haribulan 6 ini. Doakan saya.

Pada posting kali ini, sukalah saya untuk berkongsi sedikit maklumat dan fakta yang sempat saya catit daripada ucapan Dato' Menteri tersebut. Beliau memulakan ucapannya dengan memperkenalkan agensi-agensi kerajaan yang bernaung di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi. Antaranya ialah Majlis Amanah Rakyat (MARA), Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA), Lembaga Pelesenan, Pusat Khidmat Kontraktor (PKK), Suruhanjaya Koperasi, Perbadanan Nasional Berhad dan Yayasan Tekun iaitu sebuah yayasan yang bertanggungjawab memberikan pinjaman kewangan kepada orang Melayu tanpa penjamin dan tanpa cagaran. Selain daripada itu, Bank Rakyat, SME Bank dan Bank Pembangunan juga berada di bawah seliaan kementerian ini.

Antara isu-isu yang dibangkitkan oleh beliau dalam pertemuan singkat ini adalah tentang ketuanan Melayu yang semakin merosot dek kerana pertikaian dan ketidakpuasan hati yang ditimbulkan oleh mereka yang bukan berbangsa Melayu. Mereka sudah mula berani mempersoalkan kewujudan JAKIM dan jabatan-jabatan agama Islam di setiap negeri, meminta diadakan jawatan Menteri Agama sepertimana Kerajaan Republik Indonesia yang mana kesemua agama di dalam negara terbabit akan dipantau dan diawasi oleh menteri ini. Mereka turut meminta kebenaran untuk membina stesen radio sendiri sebagaimana kerajaan membenarkan dan mengeluarkan perbelanjaan yang besar agar terbinanya radio IKIM. Malahan mengharapkan agar paderi-paderi dan sami-sami mereka juga mempunyai ruangan tersendiri untuk 'berdakwah' melalui siaran televisyen. Kesudahannya apa? Mujurlah Kerajaan Malaysia ketika ini ditunjangi oleh orang Melayu. Maksudnya, kesemua permintaan tadi tidak ditunaikan oleh kerajaan kerana mengutamakan sensitiviti orang Melayu.

Seperkara lagi menurut beliau jika dilihat dari aspek sejarah bermula daripada abad ke 19, benua Eropah adalah blok yang terhebat dan membangun. Kemudian disusuli dengan Amerika Syarikat pada abad ke 20. Kini pada abad ke 21, benua yang semakin menonjol adalah Asia yang diungguli oleh Negara China dan India. Oleh yang demikian, kemungkinan inilah antara faktor yang membantu semangat golongan 'non-Melayu' di Malaysia ini melonjak dan membara.

Sekarang ini, mahkamah pula telah membenarkan penggunaan kalimat "Allah", "solat", "ka'bah" dan beberapa kalimat Islamik yang lain ditulis dalam terbitan-terbitan non-Muslim. Sudah pasti, ini adalah suatu gejala yang berbahaya kerana dikhuatiri akan ada cubaan-cubaan untuk mengelirukan umat Islam.

Dato' Noh turut menyatakan kebimbangan tentang ketuanan ataupun kekuasaan orang Melayu yang semakin terhakis dengan mengambil contoh bilangan Exco-exco Kerajaan Negeri Perak dan Selangor serta speaker Dewan Undangan Negeri yang dimonopoli oleh ADUN bukan Melayu.

Ketika mendengar ucapan beliau, tidak dapat dinafikan hati saya turut bergetar dan bimbang apabila memikirkan nasib bangsa Melayu di Tanah Melayu sendiri. Kalimat yang terpacul dari mulut saya pada saat itu ialah "menggerunkan".

Sampai perenggan ini, saya dapat merasakan sudah ada pembaca yang mungkin pening dan keliru dengan tulisan saya kali ini. Apakah pendirian peribadi saya terhadap kenyataan-kenyataan yang di bawa oleh menteri ini?

Jawapan saya ialah 'entahlah!!'. Ini adalah kerana saya tidak nampak ada maklumat yang tidak betul dan palsu di sini. Cumanya bagaimana pula kita hendak menerima dan menapis ataupun memperbaiki keadaan masa kini? Saya mengambil sikap sebagai seorang mahasiswa yang tidak mahu berpolitik, tetapi sentiasa mengambil tahu hal ehwal politik, kerana ianya menentukan masa depan corak pemerintahan negara. Dalam situasi ini, saya faham tujuan Dato' Noh membuat pendedahan ini adalah demi menyedarkan masyarakat Melayu agar kembali bersatu dan jangan berpecah belah. Persoalannya, apakah definisi perpecahan bangsa Melayu di sisi beliau? Apakah pula wadah yang sepatutnya didokongi oleh orang-orang Melayu ini? Pada saya, pilihannya cuma ada dua sahaja dan tidak perlulah saya nyatakan secara jelas di sini (kerana saya yakin para pembaca juga tahu jawapannya).

Apakah tiada persamaan di antara dua pihak ini? Ataupun mereka akan tetap terus tidak sebulu buat selamanya? Hanya Allah sahaja yang tahu.

Sekali lagi insan kerdil ini, memberanikan diri untuk membentangkan pandangan peribadi. Saya melihat mungkin ada titik persamaan di antara mereka tetapi hanya pada bab mengangkat martabat dan darjat orang Melayu yang disinonimkan sebagai umat Islam. Namun, pada bab mendaulatkan syariat ataupun perundangan Islam sebagai prioriti utama dalam negara masih belum mendapat kata sepakat. Anda pun tahu siapa yang lebih mahu memperjuangkannya.

Lantaran daripada itu, apakah orang Melayu akan terus agung di tanahair sendiri sedangkan perpecahan itu masih dalam proses rawatan ataupun saya buat istilah lain; "pura-pura baik"? Saya teringat kata-kata Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat yang bunyinya lebih kurang begini; "P** akan dibubarkan sekiranya U*** membuat keputusan untuk melaksanakan perundangan Islam sepenuhnya tanpa pengecualian kerana itulah matlamat perjuangan kita. Malahan kita juga akan turut mengisytiharkan masuk U*** sekiranya mereka benar-benar mahu melaksanakannya"
(saya mohon maaf jika ayat ini tidak betul)

Jadi, kemungkinan akan ada peluang untuk orang Melayu menjadi 'tuan sebenar' di tanahair sendiri sekiranya kedua-dua pihak dapat bersatu di bawah satu ideologi yang sama dibantu dengan kefahaman yang jitu dan benar-benar ikhlas tanpa mementingkan habuan yang akan masuk ke dalam poket sendiri. Saya yakin, selagi ideologi perjuangan tidak sama, maka selagi itulah tidak akan ada titik pertemuan di antara mereka.

ps: untuk mengenali kementerian ini sila klik http://www.mecd.gov.my/

06 June, 2008

Budaya menegur kesilapan


Budaya menegur kesalahan dan memperbetulkan kesilapan, budaya yang baik atau…?
Sememangnya ia adalah suatu budaya yang sangat baik jika kena pada tempat dan caranya. Namun ia akan menjadi suatu tindakan yang dibenci dan dicemuh oleh golongan yang tidak dapat menerima teguran walaupun ianya membina. Begitu juga sekiranya teguran tersebut datangnya daripada individu yang dianggap tidak layak untuk memberikan teguran. Mengapa terjadi hal sebegini rupa?

Terlebih dahulu, marilah sama-sama kita merenung firman Allah yang mafhumnya lebih kurang; “Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan kepada seluruh manusia. (kerana) kamu menyeru (orang ramai) dengan perkara-perkara yang baik, dan kamu melarang (mereka) daripada melakukan kemungkaran”. Mengajak masyarakat untuk melakukan kebaikan adalah perkara yang mungkin mudah dan ramai yang mampu menjiwainya. Akan tetapi, mencegah kemungkaran dan maksiat mempunyai cabaran-cabaran yang bukan sedikit. Lebih malang lagi, apabila para pendakwah ataupun ustaz dan ustazah yang ‘ceroi’ kelihatan turut sama terjatuh ke lembah yang tidak sepatutnya ini.

Allah swt mempersoalkan perilaku sebegini melalui firmanNya di dalam al Quran yang mafhumnya lebih kurang, “Adakah patut kamu menyuruh orang ramai supaya melakukan kebaikan, sedangkan kamu melupakan diri sendiri (dengan tidak melakukan apa yang telah kamu ajar kepada mereka), walhal kamu telah membaca al Kitab?...”

Berbalik kepada kata kunci “tegur”. Sebagai hamba Allah yang terlibat dalam pengajian agamaNya, sudah pasti saya dan siapa jua akan mengatakan menegur kesilapan dan kesalahan individu lain adalah menjadi kewajipan bersama. Bahkan huraian yang paling tepat adalah, tidak semestinya tugasan ini dipundakkan ke bahu para ulama’ dan agamawan sahaja. Ini adalah kerana, Nabi saw pernah bersabda yang maksudnya lebih kurang, “Barangsiapa yang tidak mengambil berat terhadap urusan orang-orang Islam, maka dia bukanlah termasuk dalam golongan mereka (sebagai orang-orang Islam)”. Oleh yang demikian, tidak wajar kita membiarkan orang lain terus-menerus melakukan kebobrokan, dan dalam masa yang sama kita hanya memejamkan mata.

Hah, di sinilah masalah kita bermula! Bukan tidak mahu menegur, cuma kadangkala menghadapi situasi seperti; “Aah, kau pun sama juga!”, “Oi, syeikh, tengok dulu anak bini engkau!”, “Jangan nak tunjuk alim lah, macamlah dia tu baik sangat!” Sungguhpun ungkapan-ungkapan ini tidak pernah saya dengari secara langsung, tetapi saya dapat rasakannya setelah melihat respon dan reaksi pihak yang ditegur. Inilah antara punca yang menyebabkan mulutku terkunci dan malu untuk berbalah lagi.

Salahkah mereka yang mengeluarkan kata-kata di atas? Ataupun siapakah sebenarnya yang bersalah dalam hal ini? Tepuk dada, tanya sakit tak?

Konklusi, yang ingin saya terjemahkan di sini adalah para agamawan terutama sekali mereka yang masih mentah seperti saya, mestilah menyiapkan diri dengan ilmu yang mendalam. (Ayat ini macam selalu didengar aje) Seterusnya mematangkan diri dengan akhlak yang mulia dan terpuji. Tidak cukup dengan itu, hendaklah sebarang kebaikan yang diseru itu telah kita dahului dan diteruskan. Apa jua tindakan dan perangai yang boleh menjatuhkan maruah diri, mestilah dijauhi sedaya yang mungkin.


Huraian lain pula, pihak yang menegur sepatutnya menjadi role model kepada orang lain, barulah seruannya akan lebih cepat berkesan.(saya hanya mampu berkata dan menulis, tetapi penghayatannya hanya Allah sahaja yang tahu)